Ga naar de inhoud
Ga naar de inhoud
Home
Groenland Peddel
Groenland Peddelclinic
Foto’s
Stitch & Glue Rolkajak
Werkplaats
Shockwave
Contact
Qajaqworks#1
Red Ceder 5m lange planken rippen op de zaagtafel
gezaagd, nog niet op dikte
alle latten op dikte
het begin van de kajak
eind-mal
midden-mal (spreader)
gaten voor de ribben
bovenkant van de gunwales in vorm gebracht
freesmal houdt gunwale onder de juiste hoek voor het frezen van gaten voor een pen-gat verbinding met de dekbalken
freesmal voor de gaten van de dekbalk verbinding
gunwales in vorm en alle gaten gefreest
Spookschaaf met mal voor afschuinen bovenkant Gunwale
Gunwale uiteinden op elkaar pas maken
spreader vastgezet met wig
dekbalken op lengte gezaagd
Pen aan de dekbalk
Pen-gat verbinding
alle rechte dekbalken met pen-gat verbinding in de gunwales
Met stoom gebogen latten
Stoomgebogen essen latten lamineren met epoxy: een hele sterke en lichte Masik
gelamineerde, gebogen dekbalk
vers (ongedroogd) eiken voor de ribben
zagen van de ribben uit vers eiken planken
Alle ribben gezaagd, vervolgens op dikte schaven
voorraad eiken ribben
alle dekbalken met pen-gat verbinding geplaatst
dekbalken vastgezet met deuvels
De ribben op de juiste lengte zagen
alle ribben op lengte
Pen-gat verbinding van een dekbalk
De delen van de ribben die het meest gebogen moeten worden zijn iets dunner geschaafd
de eerste eiken rib
uit voorzorg klemmen op de gunwales om splijten te voorkomen wanneer de rib geplaatst wordt
mooie rocker, alle ribben raken de kiel-lat
verder met ribben stomen
Een gebroken rib vervangen. Symmetrisch buigen zolang het hout nog warm is.
Rib 1 heeft een vrij scherpe buiging.
Alle 22 ribben zijn geplaatst.
Vloeiende lijnen in het verloop van de ribben zijn belangrijk voor een goede romp.
Gelijkmatig verloop van de vorm, van voor tot achter.
De ribben in het middendeel van de kajak worden met 4mm deuvels vastgezet.
De steven-plank pas maken
De kiel met deuvels vastgezet op de boeg-plank
Het uiteinde van de kiel in vorm gezaagd, door de deuvel heen.
De kiel ligt vast op de boeg- en steven planken.
Een flinke rocker (bolling in de kiel), goed voor een rol-kajak.
Blokjes tussen de kiel en de achterste ribben zorgen voor een scherpere V-vorm achteraan de kajak. Hierdoor zou de boot beter koers moeten houden.
Voor de kiel heb ik gekozen voor aparte bindingen op elke rib. Het alternatief is wel sneller: één stuk kunstpees voor elke binding die doorloopt naar de volgende rib (running-lashing)
De chines (knik-latten) afschaven voor een mooie aansluiting op de boeg-plank.
De plaatsing van de chines bepalen.
De chines bij de boeg flink omhoog getrokken voor een scherpere V-vorm
voorkant van de kajak
achterkant met chines vastgezet, deels met "running lashing"
Voorbereidingen voor het plaatsen van de stem-plates (plankjes die een vloeiende overgang vormen tussen de boeg- en steven planken en de uiteinden van de gunwales)
De stem-plates worden verzonken in de gunwales en eind-planken.
Ruwe stem-plate, aan de steven van de kajak, vastgezet met deuvels.
Afgewerkte stem-plate.
Zo zal de gunwale-tip niet in de skin gaan prikken.
De voorste twee ribben worden iets ingebonden om de boeg scherp te maken. Een flinke marteling voor rib 1.
Mal voor het aftekenen van de Masik.
De Masik past er straks tussen en kan dan afgetekend worden.
Goede passing. De Masik wordt met deuvels in de gunwale vastgezet.
De mal voor de kuiprand.
De eerste van de twee essen latten wordt na het stomen om de mal gebogen.
De twee essen latten in de klemmen tijdens het lamineren.
Deklatten passen. Vanwege de ronding in de Masik zijn er drie nodig. Na opnieuw de instap te passen met de gelamineerde kuiprand blijkt dat er nog wel wat van de hoogte van de Masik af kan.
Een blok massief essen wordt ingelijmd zodat er straks een flink stuk van de gelamineerde boog af gehaald kan worden.
Met de afgeplatte Masik zijn twee deklatten voldoende.
De latten op het achterdek: vastgezet met deuvels.
Frame compleet.
De deklatten over de voeten-steun dekbalk.
Deklatten met deuvels vastgezet op de Masik.
Afgeronde lip op de kuiprand.
De kuiprand wordt bij het skinnen vrij gehouden van de achterste deklatten. Bij achterover op het dek liggen kan de rand dan nog wat inveren.
Het lijkt een grote kuiprand maar de breedte is slechts 40cm.
De gaten geboord in de kuiprand.
Essen vloerplankjes met mooie vlammen in het hout.
Vloerplankjes in zitgedeelte en voor de hakken. Extra steunen onder de Masik; rollen moet wel comfortabel gebeuren.
Het frame geolied.
Toggles voor de deklijnen.
Frame, klaar om te skinnen.
Het doek is breed genoeg.
Starten vanuit het midden, dan naar de punten toe werken.
"Double corded stitch" trekt de skin goed strak.
De punten worden afgewerkt nadat het dek dicht is.
Een "whip-stitch" geeft een nette afwerking die ook dienst zal doen als bumper.
Het dek en de punten zijn klaar. Als laatste klus volgt de kuiprand.
Stevig vastsjorren en vooral zorgen voor een rechte en vlakke plaatsing.
Na 24 uur drogen van de lak op de bodem kan de kajak worden omgedraaid om het dek te lakken.
Eenvoudig zitje.
Deklijnen.
Slechts heel weinig pigment is in de lak gebruikt om de skin doorzichtig te laten zijn. Details in het frame blijven zo goed zichtbaar.
Klaar voor een proefvaart.
10,7kg: kost weinig moeite om op de dakdragers te leggen.
Het achterdek gaat bijna onder tijdens het instappen.
Project Qajaqworks#1 is afgerond.
Experimenteren met "verzachtende omstandigheden".
Een comfortabele zit en layback maakt het rollen veel prettiger.
zomeravond op de IJssel
terug
Reacties zijn gesloten.